Ondersteuningscoördinatoren kunnen altijd advies bij SPVO vragen. De basis van deze gesprekken is idealiter een persoonlijk ontwikkelingsperspectief (OPP). De afspraak binnen de Oosterschelderegio is dat de orthopedagoog van SPVO op de hoogte is van alle OPP’s. Scholen kunnen aanvraag voor een toelaatbaarheidsverklaring (tlv) indienen als er actief gewerkt is met een OPP (deel B) en school objectief en feitelijk kan aantonen dat ze ondanks alle inspanningen (nog steeds) handelingsverlegen is.
Zodra het dossier volledig is, wordt dit in de toelatingscommissie besproken. Bij aanlevering voor donderdag 12 uur, komt het dossier in principe de woensdag daarop op de agenda.
Er zijn twee soorten toelaatbaarheidsverklaringen waarvan de aanvraagprocedure anders verloopt. Bekijk beide aanvraagprocedures onderstaand.
1. Toelaatbaarheidsverklaring voor het voortgezet speciaal onderwijs
Stap 1 Er is actief gewerkt met ontwikkelingsperspectief (OPP) deel B.
Stap 2 De ondersteuningscoördinator van de school dient een volledig en actueel dossier en een volledig ingevuld en door beide gezaghebbende ouder(s)/verzorger(s) ondertekend aanvraagformulier toelaatbaarheidsverklaring in bij de orthopedagoog van SPVO.
Stap 3 De orthopedagoog bekijkt het OPP en de bijlagen op helderheid en volledigheid. Hierbij houdt zij al rekening met eventuele verwachtingen vanuit vso- en pro-scholen. Zo nodig vraagt zij om aanvulling. Dan keren we terug naar Stap 2.
Stap 4 De orthopedagoog informeert de ondersteuningscoördinator over het tijdstip dat de toelatingscommissie bij elkaar komt. In de tussentijd regelt zij de deskundigenverklaringen.
Stap 5 De toelatingscommissie adviseert de directeur van het samenwerkingsverband en zij neemt een besluit.
Stap 6 Wanneer de directeur besluit tot toekenning, verstuurt SPVO de tlv en besluitbrief naar ouders.
Stap 7 De orthopedagoog informeert de indienende ondersteuningscoördinator.
Stap 8 De ondersteuningscoördinator informeert ouders over het verdere proces.
Stap 9 De orthopedagoog neemt contact op met de mogelijke vso-school/scholen.
Stap 10 De mogelijke nieuwe school informeert de orthopedagoog over toelaatbaarheid en plaatsing.
2. Toelaatbaarheidsverklaringen voor het praktijkonderwijs
Bij leerlingen in het regulier voortgezet onderwijs, waarbij gedacht wordt aan een overstap naar praktijkonderwijs, wordt eerst SPVO geconsulteerd alvorens met het praktijkonderwijs contact op te nemen. Voor leerlingen uit het primair onderwijs geldt de procedure zoals onderstaand beschreven vanaf stap 1.
Stap 1 Ouder(s)/verzorger(s) melden hun kind aan op het praktijkonderwijs.
Stap 2 Praktijkonderwijs bekijkt of de leerling voor hen passend is.
Stap 3 Het praktijkonderwijs vraagt de toelaatbaarheidsverklaring aan. Hiervoor is een ontwikkelingsperspectief (OPP) noodzakelijk en een volledig ingevuld en door beide gezaghebbende ouder(s)/verzorger(s) ondertekend aanvraagformulier toelaatbaarheidsverklaring.
Stap 4 De orthopedagoog bekijkt het OPP en de bijlagen op helderheid en volledigheid.
Stap 5 De orthopedagoog informeert de ondersteuningscoördinator over het tijdstip dat de toelatingscommissie bij elkaar komt. In de tussentijd regelt zij de deskundigenverklaringen.
Stap 6 De toelatingscommissie adviseert de directeur van het samenwerkingsverband en zij neemt een besluit.
Stap 7 Wanneer de directeur besluit tot toekenning, verstuurt SPVO de tlv en besluitbrief naar ouders. Een kopie van de tlv gaat naar de school voor praktijkonderwijs.
Stap 8 De orthopedagoog informeert de indienende ondersteuningscoördinator.
Stap 9 De ondersteuningscoördinator informeert ouders over het verdere proces.